Narlı Cevizli Tavuk (Fesenjan)

Mart 13, 2012

Yemek kitaplarımı çok seviyorum. Kitaplığın önüne yere oturup, önce elimi üzerlerinde gezdirmeye sonra bir tanesini kucağıma alıp sayfalarında gezinmeye bayılıyorum. İki sayfa karıştırıp, iki dakika uzaklara dalarak tarifleri düşünüyorum. Bunu eklerdim, bunu koymazdım, aynısını bir de şunla denerdim…

Image

Yine öyle bir günde geçen yıl aldığım kitapları karıştırıyordum ki, bir tarif beni çok şaşırttı. Loiusa Shafia’nın Lucid Food adlı kitabındaki Fesenjan isimli narlı, cevizli tavuk. Bu kitabı belki beşinci elime alışım, nedense daha önce içeriğini hiç incelememişim. Halbuki tam seveceğim, hatta çok seveceğim bir tarif. Biraz araştırınca bunun çok eski, bir çok yerde tarifi olan bir İran yemeği olduğunu gördüm. Tarifler farklılıklar (bazıları çok az, bazıları epeyce) gösterse de nar, ceviz, soğan, sarmısak ve tavuk sabit. Yemek tariflerini tek tek incelemenin yanı sıra, sanırım en çok bilgiyi tariflere yazılan yorumlardan edindim. Genellikle İran’lı olduklarını söyleyen okuyucuların annelerinin bu yemeği nasıl yaptıklarını anlatan yorumlar oldukça aydınlatıcı oldu.

Benim vereceğim tarif geleneksel olduğunu tahmin ettiğim haline benziyor. Ancak Lucid Food kitabındaki tarifte rengi koyulaştırmak için koyulan pancar çok aklıma yatttiği için ben de tarife ekledim (yemeğin geleneksel şeklini anlatanlar  pancardan hiç bahsetmiyor). Bir de nar konusunda iki farklı usul var: Birincisi bir ölçü nar ekşisine 4 ölçü tavuk suyu ekleyip, sıvı olarak bunu kullanmak; ikincisi ise 4.5 ölçü nar suyu kullanmak. Ben biraz ondan, biraz diğerinden esinlenip nar suyuna biraz nar eksisi kattım. Enfes oldu! Geç bulduğum bu tarifi eminim bundan sonra sıkça yapacağım.

Image

Narlı Cevizli Tavuk (Fesenjan)

4 yemek kaşığı zeytinyağı

1 kilo tavuk but baget (8-10 adet)

1 iri soğan (küp küp doğranmış)

2 diş sarmısak

2 küçük pancar (yarım cm inceliğinde doğranmış)

1.5 şu bardağı ceviz (dövülmüş)

2 su bardağı nar suyu

1 yemek kaşığı nar ekşisi

tuz, karabiber

1 çubuk tarçın, 1-2 çekirdek kakule (isteğe bağlı)

süslemek için nar taneleri, maydanoz

Altı kalın bir tencerede 2 yemek kaşığı yağı kızdırın ve tuz-karabiber ektiğiniz tavukların her iki tarafını, bir kaç partide tencerede kızartin. Bir tabağa koyup kenara alın.

Aynı tencereye kalan iki kaşık zeytinyağını koyup, doğranmış soğanları sararıncaya kadar kavurun. Pancarları ekleyip bir kaç dakika daha kavurmaya devam edin. Dövülmüş cevizi, kullanıyorsanız tarçın ve kaküle çekirdeklerini ve sarmısağı ekleyip cevizler hafif kavrulana kadar karıştırmaya devam edin (2-3 dakika). Nar suyu ve nar ekşisini ilave edin, tencerenin kapağını kapatıp yaklaşık 10 dakika pancarlar hafif yumuşayıncaya kadar orta ateşte pişirin.

Tencerenin kapağını açıp, tavukları ekleyin. Kapak açık şekilde, arasıra tavukları çevirerek yaklaşık 45 dakika pişirin.

Tavukları sosuyla birlikte bir servis tabağına alıp üzerini nar taneleri ve maydanozla süsleyin. Sade veya safranlı pilavla servis edebilirsiniz.

Bir Yanıt Bırakın

