Harissa

Kasım 4, 2013

Cuma günü bir arkadaşım kapıdan girer girmez kucağıma bir torba dolusu biber koyup, ‘yaparsın bunlarla birşeyler’ dedi. Adana’dan gelmiş. Ne yapacağıma tam karar vermeden hepsini yıkayıp kurulayıp fırına attım. İki dakika sonra bulduğum kuru acı biberlerle Harissa yapmaya karar verrdim. Diğer ülkelerin acı soslarından en sevdiğim –ve en çok kullandığım- iki sostan biri Harissa (diğeri de Sriracha). Ben ilk Fas mutfağında karşılaşmıştım ama sonradan diğer Kuzey Afrika ülkelerinde ve bazı Orta Doğu ülkelerinde çok yaygın olduğunu öğrendim.

Hızlıca bulabildiğim tarifleri gözden geçirdim. Sadece kuru biberden yapılanlarından, domates salçası katılanlara bir sürü tarifi kafamda evirip çevirip aşağıdaki tarife ulaştım. Tabii halen Harissa diyebilmek için baharatları sabit tuttum. Yazmaya başlamadan önce mutfak robotunun kabını ekmekle sıyırdım!! Harissa’yı da kavanozlara koyup sandviçlerde, yumurtalarda, pilavlarda, baklagil ve et yemeklerinde kullanılmak üzere  dolaba kaldırdım.

IMG_5611

Harissa

20-25 adet kırmızı biber

6-7 adet kurutulmuş biber

6 diş sarmısak

1 çay kaşığı dolusu tane kimyon

1 çay kaşığı dolusu tane kişniş

1 çay kaşığı dolusu tane frenk kimyonu

½ çay kaşığı tuz

1 tatlı kaşığı limon suyu

2 yemek yaşığı zeytinyağı

Fırını önceden 200 derecede ısıtın.

Kuru biberleri çukur bir kaba koyup üstünü örtecek kadar ılık su koyun, yumuşayana kadar bekletin.

Taze biberleri yıkayıp kuruladıktan sonra fırında kabukları hafifçe közlenene kadar pişirin. Çıkarıp üzerini kağıt havluyla örtüp soğumaya bırakın. Kabuklarını soyup, çekirdeklerini sıyırdıktan sonra bir kaba koyun ve kenara alın.

Yanmaz bir tavada tüm tane baharatları 2-3 dakika tavayı hafifçe ileri geri sallayarak kavurun. Ocaktan alıp bir iki dakika soğumasını bekleyin, havanda veya kahve değirmeninde toz haline getirin.

Mutfak robotunun kabına yumuşamış biberleri, közlenmiş taze biberleri, çekilmiş baharatları, tuzu ve soyulup irice doğranmış sarmısakları koyup püre haline getirin.  Limon suyunu ve ağır ağır ip şeklinde zeytinyağını da ekleyip biraz daha karıştırın. Tuzunu ve acılığını kontrol edip kendi zevkinize göre son ayarlamaları yapın. Kavanozlara koyup, buzdolabında saklayın.

IMG_5585

IMG_5588

IMG_5596

IMG_5591

2 Responses to “Harissa”


  1. […] 1 tepeleme çorba kaşığı Harissa […]


  2. […] ve taze otlar var. Bu halini de sevdim ama en son dilimim üzerine biraz süzme yoğurt biraz da harissa koyarak yedim. İşte o dilim mükemmel […]


Bir Yanıt Bırakın

